Dimecres, 21 de novembre, la Biblioteca Josep Pont i Gol va acollir la presentació del llibre “Escoles i Mestres de la Segona República al Pla
d’Urgell”. És el primer llibre de la col·lecció “la Boira¨ del Centre d’Estudis
comarcals Mascançà. Els mateixos dos autors, Ton Solé de Miralcamp i Esteve
Mestre de Linyola, varen ser els encarregats de
presentar aquesta publicació.
El Centre d’Estudis Mascançà publica anualment un
número de la seva revista que serveix per donar difusió als estudis de caràcter
històric que tenen una rellevància més significativa. Ara han vist la
necessitat d’iniciar una col·lecció de monografies en format llibre per aplegar
aquells estudis que per la seva importància i la seva exhaustivitat no poden
resumir-se en un article d’una revista anual.
Inicien
aquesta aposta pel llibre amb un tema i una època prou interessants i amb
extensos paral·lelismes amb l’actualitat: la política educativa en els anys de
la Segona República i la seva concreció en els municipis de la nostra comarca.
El llibre recull la feina de molts anys de compilació d’informació i
d’ordenació de la mateixa que, tot i comptar amb algunes llacunes lògiques pels
temps investigats i el seu context, s’ha pogut oferir una radiografia
documentada sobre una de les apostes estratègiques que va tenir la Segona
República: la modernització i democratització de l’ensenyament.
La
implementació d’aquesta revolució pedagògica volgudament centrada en l’alumne i
les seves capacitats i l’aposta per dotar al sistema dels recursos materials,
humans i d’imfraestructura adequats als seus ambiciosos objectius es va veure
limitada pels seus escassos 9 anys que va tenir per desenvolupar-se, a cavall
de dos dictadures, però que, si més no, ens dóna una idea de l’ambiciós
projecte educatiu que, col·letivament, vam ser capaços de començar a erigir.
Pel que fa al poble del Palau d’Anglesola els
autors varen comentar algunes de les conseqüències de l’aplicació d’aquest pla
d’actuació. En aquella època s’havia de comptar amb la complicitat de la
iniciativa privada i del voluntarisme individual dels mestres de l’època ja que
les arques municipals donaven pel que donaven. Si l’escola no podia acollir una
línia de pàrvuls per la gran massificació, una mestra, la Sra. Maria Aigé se’n va fer càrrec a canvi de
cobrar una petita quantitat als pares. Un altre exemple, hi va haver un
professor que es va voler acollir al programa de reciclatge en unes escoles
d’estiu que es feien a Barcelona. Aquest mestre va demanar a l’Ajuntament per si
li podien sufragar part de les despeses d’aquesta formació. Tot i la negativa
de l’Ajuntament per la falta de recursos, hi va anar igualment a formar-se i
s’ho va pagar de la seva butxaca.
I a tall d’anècdota, els autors van
referir-se al fet que el Palau d’Anglesola, a través d’influències a través
d’un diputat d’Esquerra Republicana, va aconseguir que un arquitecte fes un
projecte d’escola nova al Palau durant aquesta Segona República però les
esmentades dificultats financeres de les finances municipals ho van paralitzar,
com tants altres projectes. El nostre poble va haver d’esperar fins al 1959 per
poder inaugurar l’edifici escolar actual de la plaça Generalitat.
Els autors del llibre també van voler
subratllar el context canviant i complex que van haver de suportar els mestres
de l’època, els quals, arribats al temps del franquisme van haver de fer el cor
fort si volien continuar amb la seva vocació pedagògica i continuar portant un
salari a casa, aparcant tota mena d’aspiracions professionals apreses durant
aquesta illa il·lustrada que va ser la Segona República per l’ensenyament al
nostre país.