Divendres,
1 de desembre: 4a edició del Dia de la premsa comarcal
El Dia
de la Premsa Comarcal va ser instaurat l’any 2014 per
l’Associació Catalana de Premsa Comarcal (ACPC)
amb la intenció de reivindicar un model de comunicació que
genera 850 llocs de treball a tot el país i compta amb més de 160 capçaleres de
paper i digitals, i que aposta per continuar creixent
mantenint el seu compromís amb la informació de proximitat.
La jornada va començar fent un repàs
al passat de la premsa. Una mirada al futur més pròxim. Un xic deliciós de
bogeria.
A llarg de la història la premsa
comarcal ha estat un dels puntals més forts per entendre i comprendre que va
passar. Ha estat present en moments decisius del nostre país. Són moments
d’història independents i d’explicació continua del nostre entorn.
La premsa comarcal podríem dir que és
el Silicom Valley periodístic, de país, de cassigalls que construeixen cada
pedra de la nostra història.
Segons, el periodista Francesc Canosa,
molta gent no vol saber la realitat, sinó que li donin la raó. I la nostra
premsa és el ressò de la notícia, el twitueig de la realitat del periodisme de
proximitat. És el que es parla al bar, el que miren, el que senten. És la
realitat. Això el fa únic davant de la premsa generalista i cal saber-ho utilitzar.
Hem de saber que ara els subscriptors
no som només gent del barris. Som tot el món, tots el que busquem per saber. I
nosaltres som el Km 0 de la realitat.
Us heu preguntat mai què saben de
nosaltres a les xarxes?
La resposta: saben tot el que us
imagineu i allò que no us podeu ni pensar. Aquí arranca el Big Data, una eina
dins del bucle de la innovació.
Dades massives, us sona? En Jordi Luque, investigador
científic, ens en va parlar:
Data = Informació = coneixement. Estem
a l’era del coneixement, així que qualsevol data ens porta a una informació de
la qual en podem extreure un coneixement.
La informació que ens faciliten els
smartphones, les persones, les càmares de seguretat, connectats a internet des
de casa, diaris, webs... tot això equival a una immensitat de dades.
El més curiós és la rapidesa de
processament. Tenim el que volem saber al moment, no hem d’esperar ni tant sols
cinc minuts. Big Date és resumeix amb Volum de dades sobre milions de exabytes
(1Eb = 106 Tb), Velocitat de processament immediat, Varietat de
dades i veracitat de les dades, la fiabilitat.
Tenir coneixement de les dades
canviarà la mentalitat. Es calcula que sobre l’any 2030 arribarà el moment on
ja es pugui replicar el cervell d’un ratolí, i poc després el cervell humà.
Realment una màquina podrà pensar i sentir con un humà?
Per últim, en Cristòbal Colon, president fundador de la Cooperativa de La Fageda,
defineix l’emprenedoria com: E= mc2. És a dir, emprenedoria és moure
el cul dues vegades.
En Cristòbal, una persona compromesa
amb les persones de col·lectius vulnerables. En la seva joventut, va tenir uns orígens difícils per les idees
polítiques. Va anar a treballar a un hospital psiquiàtric i
allí es va donar compte que allò no era un hospital, era un lloc on deixaven les
persones que eren diferents. Va ser llavors quan va venir cap a Catalunya, va anar a Olot i es va posar a treballar a l’Hospital de Sal on van començar a tractar als malalts com a
persones: els feia jugar, fer manualitats, sortir i sentir la natura... Així
es com va néixer el projecte de la Fageda.
Un lloc privilegiat en mig de la
Fageda d’en Jordà. Si no hi heu anat és totalment recomanable: sentir el silenci i connectar
amb la natura. Allí, al mig d’aquest entorn, trobareu les granges. Els treballadors treballen amb passió i les vaques gaudeixen de música per
donar més bona llet.
Amb la passió dels treballadors i la llet d’alta qualitat de les vaques,
només en pot sortir el millor iogurt del món. Tots en coneixem el resultat si heu menjat un iogurt de La Fageda.
Va clausurar l’acte, la Núria de José
Gomar, secretària de la Junta de Govern del Col·legi de Periodistes de Catalunya.